Hurtowe przywracanie maili z Dumpster’a – Exchange

12 października 2015 at 19:16

W pracy każdego Sys-admin’a zdarzają się użytkownicy, którzy przez nieuwagę/pośpiech wykonują rzeczy niesamowite :) Niektórzy jednak mają do tego wrodzone uzdolnienia…

Tym razem sytuacja związana z Outlookiem, pocztą, Exchange’m i właśnie „uzdolnioną inaczej” osobą.

W wyniku bliżej nieokreślonych czynności wykonanych przez naszego zdolniachę – wszystkie wiadomości ze skrzynki ‚X’ został usunięte (również z kosza). Ot niby nic nadzwyczajnego. Zawsze można przywrócić manualnie maile z poziomu Outlooka, czy OWA. Przyjmujemy przy tym że Single-Item-Recovery jest wyłączone. Problem stanowi jednak ilość maili do przywrócenia. Jeśli przywraca się kilka-kilkanaście maili na raz to nie ma problemu. Przy większej ilości interfejs ma tendencję do zawieszania. Co jednak zrobić, gdy nasz zdolniacha usunął kilka(naście) tysięcy wiadomości? Zostawić go z GUI na dwie noce – niech sobie zapamięta żeby tego więcej nie robić? Zasadniczo to byłoby pouczające i zapamiętałby lekcję do końca życia… ale nie można być aż tak okrutnym.

OK pomóżmy naszemu uzdolnionemu użytkownikowi:

1. Nadajemy sobie pełne uprawnienia do skrzynki „Discovery Search Mailbox”

2. Nadajemy sobie rolę/grupę „Discovery Management”

3. Nadajemy sobie uprawnienia do skrzynki, którą uzdolniony użytkownik wykastrował z maili.

4. Wykonujemy przeszukiwanie usuniętych maili ze skrzynki np uzdolniony.uzytkownik@mkrzanowicz.pl

5. Podpinamy skrzynkę użytkownika oraz skrzynkę „Discovery Search Mailbox” do Swojego Outlooka

6. Kopiujemy przywrócone dane z „Discovery Search Mailbox” do skrzynki użytkownika (dobrych kilkanaście minut)

7. Odbieramy sowite wyrazy wdzięczności :)

 

Niby nic nadzwyczajnego, ale czasem się przydaje. Warto też wiedzieć, że Search-Mailbox posiada przełącznik –SearchDumpsterOnly odpowiadający za przeszukiwanie jedynie usuniętych maili. Nie warto więc bawić się w przywracanie baz z backupów, jeśli można to wykonać szybciej.